Rene Zeeberg på toppen af skagen

Blogindlæg fra turistdirektøren: Status på sommeren 2019 og hvad venter forude?

9/27/2019René Zeeberg
Foto: Turisthusnord

Det eneste, der er konstant, er forandringen. Og ja, der sker mildest talt mange ting for tiden i vores destination.

Det kan være svært at få det hele med i en travl hverdag, så med dette lille indlæg vil jeg gerne forsøge at holde dig orienteret om nogle af de vigtigste indsatsområder, udfordringer og muligheder, som vi står over for i de kommende måneder. Samtidig vender jeg også blikket lidt bagud og ser på sommeren, der er gået. Så grib en kop kaffe og læs med i denne statusrapport.

Sommeren har budt på mange nyheder; solnedgangspladsen i Gl. Skagen blev indviet, to nye hoteller har haft deres første sæson i Skagen, teaterkoncerten Krigen om Vartegnet vakte stor opmærksomhed i Frederikshavn og en ny formidlingsplatform, hvor gæsterne kan blive klogere på flagermus, er netop åbnet i Sæby. Der er kort sagt gang i den.

Stor outdoor-kampagne

Siden sidst har vi igangsat vores store kampagne for at lokke lystfiskere til Sæby. Kampagnen er et led i en større satsning på outdoor-oplevelserne i Sæby. Kampagnen har et budget på 200.000 kr., hvoraf halvdelen kommer fra erhvervet og den anden fra Turisthus Nord. Turistforeningens indsatser på markedsføringssiden sættes i værk for at give ’return of investment’ til erhvervet, og vi må fortsætte med at stå sammen om et fælles større markedstryk på vores destinationer.

Bæredygtig turisme er vejen frem

Bæredygtig turisme er for alvor kommet på dagsordenen i turismeerhvervet, og det er et emne, som helt sikkert vil præge vores branche i årene frem over.

Også i vores eget område er bæredygtig turisme på agendaen, og det er et tema, som vi hos Turisthus Nord er særligt opmærksomme på.

Skagen Byting har indkaldt til borgermøde den 18. november til en drøftelse af udviklingen. Jeg håber, at du vil sætte kryds i kalenderen og møder op, så vi kan få nuancerne i debatten med fra erhvervets side også. Apropos, så har vi i disse år dét, jeg vil kalde en ’kontrolleret vækst’ i overnatningstallene. Vi har set en samlet stigning år til dato på 3% for Frederikshavn Kommune som helhed, og for Skagen på 1%. 

Du kan finde vores overnatningsstatistik på linket her.

En måde, vi kan monitorere turisternes påvirkning af lokalsamfundet, er igennem såkaldte tilfredshedsmålinger hos gæsterne selv. Indbyggernes eventuelle utilfredshed opsnappes hurtigt i disse analyser igennem dårlige tilbagemeldinger fra gæsterne. Mødet med de lokale og den service, gæsterne får på destinationen, er noget af det vigtigste for nutidens rejsende, og det slår derfor hårdt ud på skalaen, hvis det ikke er i orden.

Sommerens tilfredshedsanalyser er uvildige og udarbejdet af analyseinstituttet Wilke. Vores tre destinationer – Skagen, Frederikshavn og Sæby - sammenlignes med 50 kystferiedestinationer i Danmark. Analysen offentliggøres senere i oktober.

Status på etablering af nyt destinationsselskab

Som du ved, er Frederikshavn Kommune i færd med at forberede et tværkommunalt samarbejde med turismeindsatsen imellem Aalborg, Brønderslev og Læsø. Hvis du er interesseret, kan du herunder hente og læse hensigtserklæringen, som de fire kommuner har indgået om det nye destinationsselskab.
 

Ny kommerciel strategi for Turisthus Nord

Turisthus Nords bestyrelse har besluttet at igangsætte en proces, hvor vi vil kigge indad på den kommercielle del af Turisthus Nord og vores medlemsservices. Hvad skal vi kunne i fremtiden – for destinationen og for din virksomhed?

I den forbindelse vil vi i den kommende tid indkalde alle medlemmer til møde for at vi kan få jeres bud på fremtidens vækst- og forretningsområder.