Forår i Skagen

Forår og spirende optimisme

9/17/2019René Zeeberg
Photo: Turisthusnord

Foråret er over os og dermed banker også travlheden for alvor på døren.

Vi benytter anledningen til at rette spotlyset mod et særligt udsnit af vores medlemmer her i Turisthus Nord; nemlig hotellerne.

I disse år er der en stærk lyst til at investere, renovere og bygge nyt. Et klokkeklart tegn på optimisme og tro på fremtiden.

Som kystdestination skiller vi os ud i forhold til vores kolleger rundt omkring langs de danske kyster, hvor det er relativt sjældent at se så høj en andel af hoteller repræsenteret i overnatningskapaciteten. Til sammenligning er hotelovernatningerne i Frederikshavn Kommune på niveau med Aalborg, og investeringslysten i hotelproduktet er i den grad for opadgående.

I Skagen ser vi renoveringer og udvidelser på bl.a. Color Hotel Skagen og Aalbæk Gl. Kro, og flere helt nye hoteller er skudt op bl.a. Hotel Marie, Hotel Skagen samt Hotel Hvideklit. Et andet vigtigt projekt er Fjord Lines nye hotel – Skagen Resort – som forventes at stå klart i 2021.

Fjord Lines projekt demonstrerer en tro på vores destination, som er bemærkelsesværdig, og jeg tror at Fjord Lines hotel kan blive en ’gamechanger’, fordi vi får åbnet dørene til nye potentielle gæster i Syd- og Vestnorge. Dette kan blive endnu et vigtigt skridt mod helårsturisme – og vi er allerede godt på vej. I 2018 havde hotelaktørerne således hele 32% af deres overnatninger i vinterhalvåret!

Når alle hotelplanerne er fuldt indfaset, så har Skagen formået at øge sin hotelkapacitet med 600 hotelsenge over en treårig periode – dette svarer til en stigning på 50%.

En anden vigtig aktør er Stena Line, der har stærke ambitioner om at fastholde ruten Gøteborg-Frederikshavn som en trafikal hovedpulsåre. Rederiet investerer stort i Scandic The Reef, der i disse år gennemgår den største renovering i hotellets historie.


En anden drivkraft bag den store hoteloptimisme i vores destination er den stigende aktivitet i erhvervshavnen i Frederikshavn. Det mærker de hos Scandic The Reef men også hos naboen Hotel Jutlandia, hvor direktør Camilla Frost er i færd med en imponerende og gennemgribende renovering.

På Hotel Viking i Sæby er direktør Brian Fabricius også godt i gang med at ruste sit hotel til de kommende års vækst. Historien om Hotel Viking er desuden en lærerig beretning om, hvordan man skærper sin markedsføringsprofil og får succes med at fokusere på lige præcis det, som man er god til. 

Sidst men ikke mindst kan du læse om et usædvanligt markedsføringstiltag, som Skagen Kunstmuseer og Skagen Bamsemuseum stod bag, da de åbnede en pop-up-ambassade for Skagen i København forleden. Jeg tager hatten af for deres store indsats.

Jeg vil ønske dig en god læselyst og en god påske

Med venlig hilsen

René Zeeberg

Læs hele nyhedsbrevet