Ruths Hotel uge 29

Gæsterne giver igen Skagen topkarakter

12/18/2019René Zeeberg
Foto: Turisthus Nord

Gæsterne er ellevilde med Skagen. Det afslører Gæstetilfredshedsanalysen 2019, som Turisthus Nord har fået udarbejdet i samarbejde med analyseinstituttet Wilke og Dansk Kyst- og Naturturisme.

Skagen er blandt de allerbedste danske kystferie-destinationer, når vi spørger gæsterne, om de vil anbefale byen som feriemål til deres venner og familie.

Gæstetilfredshedsanalysen undersøger, hvor glade gæsterne er i 37 danske kystferiebyer – og det er altså her, at Skagen henter topkarakter.

Sidste gang undersøgelsen blev lavet i 2017, kom Skagen ud som ubestridt bedst blandt alle danske kystferie-destinationer. Og vi har en stærk formodning om, at det også sker i 2019-undersøgelsen.

I skrivende stund afventer vi dog den endelige hovedrapport, hvor resultaterne fra alle 37 kystbyer bliver offentliggjort.

Vi ved dog, at Skagen får uhørt varme anbefalinger fra gæsterne – det måler man med den såkaldte ’anbefalingsvillighed’ – også kaldet ’net promoter score’ og her får Skagen NPS Score 92.

Til sammenligning er gennemsnittet for alle 37 byer en NPS Score på 62.  

Målt midt i travlheden

Målingen er lavet i juli og august måned med i alt 304 gæster, der har deltaget i undersøgelsen i Skagen. Det er altså midt i de allertravleste sommermåneder, at gæsterne kvitterer med glade anmeldelser.

De gæster, der siger, at de gerne vil anbefale Skagen til andre, kaldes i undersøgelsen for ’ambassadører’.

Og når man spørger ambassadørerne, hvad de i særlig grad er tilfredse med i Skagen, så peger de på naturen, atmosfæren, byen samt Skagens attraktioner og seværdigheder.

Faktisk er gæsterne i Skagen så tilfredse, at undersøgelsen slet ikke kan pege på parametre, der kan forbedres for at gøre ambassadørerne mere glade.

Undersøgelsen peger dog på en bemærkelsesværdig forskel, når vi ser på ambassadørerne:

Hvor 95% af danskerne og 97 % af de norske gæster vil anbefale Skagen, så er det for tyskernes vedkommende ’blot’ 79 %.

Og der er også forskel på, om man har besøgt Skagen tidligere eller om det er første gang man er på besøg: 94% af de, der har været her før, vil anbefale byen, mens det for førstegangsbesøgende er 79 %.

Specifikke forhold på destinationen

Den seneste tids debat omkring antallet af turister i Skagen har ikke afspejlet sig i gæsternes svar i analysen.

Det er nemlig den generelle venlighed fra befolkningen, som gæsterne svarer, at de er allermest tilfredse med.

Med andre ord: Skawboerne og alle dem, der møder gæsterne i Skagen – fra hoteller til isbod, slagter og campingplads løfter i samlet flok og byder gæsterne varmt velkommen.

I den modsatte ende af skalaen er der mindst tilfredshed (4 på en skala fra 1-5) med det generelle prisniveau i forhold til den tilbudte kvalitet af service og ydelser. Dette svar er dog generelt kendetegnende for alle destinationer i undersøgelsen.

Tilfredshed med overnatningsform

Alt i alt er gæsterne særdeles godt tilfredse også med overnatningsstederne i Skagen.

Her lander den samlede karakter på 4,7, hvor landsgennemsnittet er 4,5.

Gæsterne er i særlig grad tilfredse med overnatningsstedernes beliggenhed og den information og service, som de har fået hos personalet.

Igen et bevis for, at selv om vi har travlt i Skagen i højsæsonen, så får gæsterne en smilende velkomst.

Hvor er gæsterne så knap så tilfredse?

Turisterne bliver også spurgt om, hvor tilfredse de er med helt specifikke forhold i Skagen.

Og her afslører svarene, at der er forbedringspotentialer:

28% svarer, at de er utilfredse med det generelle prisniveau i forhold til den tilbudte kvalitet af service og ydelser.

15% er utilfredse med parkeringsmulighederne.