webtrafik

Ny strategi giver markant vækst på Toppenafdanmark.dk

9/25/2019René Zeeberg
Foto: Glenn Carstens-Peters

Turisthus Nord har i 2019 prioriteret online-midlerne anderledes, og resultatet er en markant stigning af trafikken på Toppenafdanmark.dk. Interessen har aldrig været større. 

Samtidig er websiden i midten af september kommet på et nyt CMS-system, sådan at Toppenafdanmark.dk nu fremstår i et moderne og mere brugervenligt design.

Hvis vi dykker ned i trafiktallene for Toppenafdanmark.dk, kan vi se, at det har været en fremragende sommer.

Således kunne vi i juli se en stigning på 44.212 sessioner eller 17,23 % på toppenafdanmark.dk i forhold til juli 2018. Samtidig var der en fremgang i antallet af nye brugere på 15 %

”Trafikstigningen er markant, og vi har absolut grund til at glæde os over væksten,” Jesper Kannegaard, digital marketing specialist hos Turisthus Nord.

”Stigningen skal også ses i forlængelse af, at vi samtidig har slukket for vores søgeannoncer på Google. Og det bemærkelsesværdige er, at fremgangen især sker i den organiske søgning, men også i den direkte webtrafik – altså dér, hvor brugeren indtaster webadressen direkte i sin browser.”

Dykker man lidt ned i tallene og ser på de pejlemærker, der oftest bruges i turismen, så er den organiske søgning steget med 29,38 % og den direkte søgning hele 56,48%. I absolutte tal er væksten 47.398 og 20.924 frem i henholdsvis organiske og direkte søgninger.

Ændret strategi skal give aktører mere webtrafik

Ifølge Jesper Kannegaard er stigningen særlig interessant, fordi Turisthus Nord har ændret strategi, sådan at webtrafikken nu bliver ledt til aktørernes egne websider, hvor den tidligere blev ledt til Turisthus Nords websider.

”Stigningen kan indikere, at når vi med vores partnerkampagner rammer relevante målgrupper med relevante budskaber, så øger vi den generelle interesse for hele området, og ikke kun den annoncerede partner,” siger Jesper Kannegaard

”Væksten i den organiske trafik kan også tolkes sådan, at vores SEO-arbejde virker rigtig godt, sådan at vores websider meget oftere bliver fundet, når folk søger på Google.”

Folk finder, hvad de søger

Den stærke udvikling på webtrafikken bliver cementeret af udviklingen i et andet nøgletal – den såkaldte afvisningsprocent, der bruges som et pejlemærke for, om webbrugerne finder, hvad de søger.

Afvisningsprocenten er for juli 2019 faldet med 75,63% i forhold til 2018.

”Det er et vildt fald, og det er en effekt af, at folk kommer ind på vores site med en forventning og et formål, og at de altså finder, hvad de søger. Hvor vi tidligere har skudt med ’spredehagl’ og forsøgte at ramme en masse, så rammer vi nu de relevante og motiverede webbrugere,” siger Jesper Kannegaard

Den konklusion underbygges af, at der også kan ses en stigning på 12,42% i sessionsvarighed og faldet i sider pr. session.

”Folk finder det, de skal bruge og læser om det, og browser mindre rundt på siden uden at finde det de leder efter. Hvilket igen også er en afledt effekt af vores konstante arbejde med at have godt indhold på websiderne,” siger Jesper Kannegaard

Fordelt på nationalitet sker den største stigning i trafikken fra danske brugere, både organisk og direkte. Mens Norge stiger 12,48 % organisk.

”Så kommer der et par sjove tal. Tyskland stiger hele 76,73% i organisk – selvfølgelig fra et mindre udgangspunkt, men dog med 5.500 sessioner mere end sidste år. Og de stiger 40,81% i direkte trafik. Hvilket er en direkte effekt af en større markedstryk i Tyskland,” siger Jesper Kannegaard.

”Men højdespringeren målt i procent, er de amerikanske brugere. Her er væksten på 131,66% i direkte trafik, fra 1.835 til 4.251. Det er en voldsom stigning.”

Det er dog værd at bemærke, at der kan være tale fx norske og danske brugere, der i statistikken bliver fejlagtigt registreret som amerikanere, fordi det er sprogindstillingen i browseren, der er afgørende.  

”Men ser vi på det stigende antal amerikanske krydstogtturister, som sikkert undersøger området inden deres ferie, så er en stor del af trafikstigningen sikkert fra ’rigtige’ amerikanere’.”

Nye Toppenafdanmark.dk

Toppenafdanmark.dk er netop flyttet over på et nyt CMS-system, der blandt andet udemærker sig ved, at det er optimeret mod brugere, der anvender smartphone:

”Brugerne er flyttet endnu mere over på mobiltelefonen, år-til dato er 54% af vores trafik fra mobil, men det er også der afvisningsprocenten er størst, så tiden er løbet fra vores forrige system,” siger Jesper Kannegaard, digital marketing specialist hos Turisthus Nord.

”Vores nye system er udviklet ud fra et Mobile first princip. dvs. at udviklerne designer til mobilskærme og hvis det virker dér, virker det også på almindelige computerskærme, hvilket er et helt omvendt designprincip end vores tidligere system var udviklet efter. Med den tilgang, sikrer vi nu, at vores hjemmeside og information er tilgængelig og brugervenlig på alle platforme,” siger han.

Også hastigheden som websiden loader med har været et fokusområde:

”Brugerne bliver mere og mere utålmodige og flere test peger på, at brugerne allerede har mistet tålmodigheden, hvis ikke siden er indlæst på 3 sekunder og så forlader siden igen.

Med andre ord kan man sige, at brugerne flytter sig, og hvis vi fortsat vil være ’best in class’ så må vi følge med,” siger Jesper Kannegaard.

For aktørerne betyder det nye CMS-system også fordele, forklarer Jesper Kannegaard:

”Først og fremmest betyder det nye design, at vores medlemmer tager sig bedre ud, når turisterne ser dem på vores side. Det mere nutidige design gør, at vi har et mere moderne og tidsværende udtryk online. Det sætter stort fokus på billedmaterialet, hvilket vores medlemmer også vil mærke, da vi løbende vil bede om nye fotos, som passer med det opdaterede design.”