Trompet på havnen i Sæby

Sæby henter topkarakter på atmosfæren

12/18/2019René Zeeberg
Foto: Turisthus Nord

Sæby scorer den højest mulige karakter, når gæsterne bliver spurgt om deres overordnede tilfredshed med deres ferie i byen. Og gæsterne kommer især for at nyde roen og slappe af.

Man får næsten lyst til at knibe sig i armen: Ud af 300 adspurgte svarer hele 95%, at de er meget tilfredse med deres ferie i Sæby.

Derfor får byen en imponerende topkarakter 5 ud af 5 mulige, hvor gennemsnittet for alle de 37 undersøgte kystbyer er 4,6.

Gæstetilfredshedsanalysen, som er udarbejdet for Turisthus Nord af Wilke, undersøger, hvor glade gæsterne er i 37 danske kystferiebyer.

Målingen er lavet i juli og august måned med i alt 300 gæster, der har deltaget i undersøgelsen i Sæby.

Så det flotte resultat er en enorm cadeau til alle, der tager godt imod turisterne i Sæby.

Mange vil anbefale Sæby

I undersøgelsen bliver gæsterne også spurgt, om de vil anbefale Sæby som feriemål til deres venner og familie.

Det er et spørgsmål, der for alvor afslører, om feriedestinationen har formået at give gæsterne gode oplevelser: Her henter Sæby en Net Promoter Score på 84, hvilket også er et tårnhøjt resultat. Gennemsnittet for de 37 byer er 62.

De gæster, der siger, at de gerne vil anbefale Sæby til andre, de såkaldte ambassadører, er især glade for atmosfæren, byen og havnen.

Lidt speget bliver det dog, når man spørger de mere utilfredse gæster, hvad de mener, der skal forbedres: Her peger de nemlig også på atmosfæren og havnen. Men også byens butikker og mere børnevenlighed bliver nævnt som faktorer, der kan forbedres.

I Sæby er der også nogle bemærkelsesværdige forskelle, når det handler om ambassadørernes nationalitet:

89% af nordmændene og 86% af tyskerne er ambassadørerne, mens ’blot’ 81% af danskerne vil anbefale Sæby.

Til gengæld vil hele 91% af de turister, der har været i Sæby tidligere også anbefale byen til andre. For førstegangsbesøgende er tallet 74%.

Specifikke forhold på destinationen

Når gæsterne bliver spurgt til specifikke forhold i Sæby, går det ekstremt positive billede igen.

På 5 ud af 15 spørgsmål er scoren 4,9 ud af 5 mulige.

Med andre ord: De kan næsten ikke blive mere tilfredse: Sæby er pæn og ren, befolkningen er venlig, byen er børnevenlig, atmosfæren er i top og det samme gælder byens infrastruktur. Det er altså nemt at komme til og fra Sæby, mener gæsterne.

I den modsatte ende af skalaen er der mindst tilfredshed (4 på en skala fra 1-5) med det generelle prisniveau i forhold til den tilbudte kvalitet af service og ydelser, udvalget af butikker og de offentlige toiletter kan også forbedres.

Tilfredshed med overnatningsform

Når gæsterne i Sæby bliver spurgt om kvaliteten af deres overnatningssteder, scorer Sæby karakteren 4,6, og det er tæt på gennemsnittet 4,5 for alle de 37 kystbyer.

Beliggenheden og personalets venlighed skiller sig positivt ud mens der er utilfredshed at spore på overnatningsstedernes kvalitet.

Samtidig er der hug for prisen i forhold til kvalitet. Her er 15% af de adspurgte utilfredse. Her er det standarden i det lejede feriehus (13% utilfredse) samt Sæbys kroer/hoteller, feriecentre, vandrerhjem og B&B der skiller sig negativt ud (15% utilfredse).

Sæbys gæster vil slappe af

Når gæsterne bliver spurgt, hvorfor de har valgt at holde ferie i Sæby, svarer hele 40%, at de kommer for at nyde roen og slappe af.

13% kommer for at have tid med familien, og 10% kommer for at opleve naturen.

Mange beslutter sig for Sæby meget kort tid inden afrejsen: 22% besluttede sig mindre end 1 uge før afrejsen – men omvendt er der også mange, der har haft Sæby i kikkerten i lang tid: 20% har besluttet sig 3-6 måneder før afrejse, og 22% har besluttet sig ½ eller 1 år før.