Lisette Vind Ebbesen

Tæt samarbejde med erhvervslivet er guld værd for Skagens Kunstmuseer

9/25/2019René Zeeberg
Foto: Lars Bo Axelholm

Det er en slidt kliché, men Skagens Kunstmuseer er et fyrtårn for turismen i området. Direktør Lisette Vind Ebbesen sætter stor pris på opbakningen fra det lokale erhvervsliv som er til gavn for både turisterhvervet og museet.

Det er et fortærsket udtryk, men alligevel det mest rammende: Skagens Kunstmuseer er et fyrtårn for byen og i særlig grad turismen i området. En ’reason to go’, som ikke lige kan kopieres.

”Der er slet ingen tvivl om, at skagensmalerne har haft en kæmpe betydning for Skagen – og det gælder også i dag. Vores tre museer; Anchers Hus, Drachmanns Hus og Skagens Museum, er en kæmpe arv og skat til os alle,” siger Lisette Vind Ebbesen.

”Det har en stor værdi, at du som gæst kan stå over for de ægte malerier, men også se, hvordan kunstnerne har boet. Og samtidig kan du opleve byens arkitektur, naturen og de steder, som inspirerede kunstnerne dengang. Så ja, vi er et fyrtårn for Skagen, og vi er meget bevidste om, at vi er en ’reason to go’ – det betyder noget for andre aktører, hvornår vi holder åbent og hvilke udstillinger og projekter, vi sætter gang i.”

Gode samarbejder

Sommeren 2019 har været en stor succes, hvor særudstillingen ’Mesterværker - Krøyer på bestilling’ med P.S. Krøyers store gruppeportrætter har været i stand til at tiltrække cirka 80.000 gæster over de knap fire måneder, som særudstillingen varede. De store malerier blev malet af Krøyer som bestillingsarbejde og hænger normalt på steder, som ikke er offentlige tilgængelige.

”Det har været et stort privilegium at få lov til at låne malerierne til udstillingen, fordi de jo er blevet en forholdsvis fast del af arkitekturen, der hvor de normalt hænger. Så det har været en ’once in a lifetime’ udstilling, det kommer ikke sådan lige til at ske igen,” siger Lisette Vind Ebbesen.

”I forbindelse med udstillingen har der været meget fokus på tidens forhold mellem kunsten og erhvervet – bl.a. relationerne mellem brygger Carl Jacobsen og Krøyer, som jo er en meget fin og relevant historie om hvordan der kan skabes store synergier og samarbejder mellem kunst og erhverv,” fortæller Lisette Vind Ebbesen

”Jeg tror på, at kunsten, kulturen og erhvervslivet har en hel masse at berige hinanden med. Vi har i dag en erhvervsklub, hvor medlemstallet vokser støt, og det er meget vigtigt for os som museum, at vi har en forankring i erhvervslivet – både lokalt, nationalt og internationalt,” siger hun.

Hun nævner, at museet gerne står til rådighed, hvis lokale virksomheder for eksempel ønsker særarrangementer – fx VIP-rundvisninger, hvis der er vigtige forretningsforbindelser på besøg eller ved medarbejderarrangementer. På den måde er Skagens Kunstmuseer meget åbne for nye ideer om samarbejde.

”Vi kan byde ind med en helt særlig oplevelse, læring og æstetik, det er et aktiv, der kan udnyttes igen og igen,” siger Lisette Vind Ebbesen.

Et eksempel, hvor Skagens Kunstmuseer indgik et samarbejde med en privat virksomhed, var da virksomheden Viking afholdt et kundearrangement med Skagen som tema. Arrangementet foregik i København, og Skagens Kunstmuseer deltog med faglige input omkring skagensmalerne.

Behov for tættere kendskab

For at samarbejdet mellem erhverv og kultur kan blive endnu mere frugtbart, ser direktøren for Skagens Kunstmuseer gerne, at erhvervslivet får et endnu dybere kendskab til museernes virkelighed:

”Det er vigtigt, at erhvervslivet - også det lokale turisterhverv - kender os. Det vil sige et kendskab, der rækker ud over, at man kender vores adresse og åbningstider. Jeg vil gerne skabe et tættere forhold, hvor erhvervslivet også kender vores mål og strategier, kender vores udstillinger og vores samling. Det er vigtigt, at erhvervslivet ved, hvordan vi er skruet sammen, for at vi kan skabe noget værdi sammen,” siger Lisette Vind Ebbesen.

”Når du har det nære kendskab, er du der, hvor du kan skabe noget værdi sammen. Selv om man bor klos op og ned af hinanden, så er det jo ikke sikkert, at man kender hinanden. Det er jo en klassiker, at du slet ikke får oplevet de ting, der ligger tæt på, hvor du bor,” siger hun.

”Det kan godt være, at man har besøgt museet, dengang man gik i fjerde klasse, og så tror man måske, at ’nå ja, nu har jeg set de malerier’. Men altså: Vi laver hele tiden nye ting og laver andet end at gå rundt og støve de samme 17 malerier af. Så jeg synes, det er vigtigt at få skabt et lokalt kendskab, og det gælder selvfølgelig også den anden vej.”

Mange synergier

Skagens Kunstmuseer modtager en årlig driftsstøtte fra staten på 1,7 mio. kr. og en årlig driftsstøtte fra Frederikshavn Kommune på 3,7 mio. kr. (2018 tal, red). Det betyder, at Skagens Kunstmuseer er afhængig af erhvervslivets opbakning, og museumsdirektøren forklarer, at hun oplever en stigende forståelse hos erhvervslivet for den symbiose, som museet og byen lever i:

”Det er indlysende at det koster penge at drive vores museer. Vi er forpligtet til at indsamle, registrere, bevare, forske og formidle. Vi værner om en samling på ca. 10.000 værker, 11 bygninger, hvoraf de 7 er fredede og beskæftiger 75 medarbejdere. Vi værdsætter den driftsstøtte vi får fra henholdsvis stat og kommune, men den rækker ikke langt, så vi har brug for opbakningen fra både fonde og erhvervslivet også. Den opbakning er i høj grad til stede og det er et skønt signal, at flere melder sig ind i vores erhvervsklub, der lige nu har omkring 50 medlemmer.” 

Til gengæld får erhvervslivet den modydelse, at museets gæster bruger penge, når de skal have overnatninger, spise og shoppe.

”Vi tiltrækker gæster fra både ind- og udland, fordi vi netop er den her ’reason to go’. Så på den måde er der også et pengeflow den anden vej. Vi lukker alle under 18 år gratis ind og vi hæver ikke entreprisen hen over året, den har været stabil i en årrække. For vi ved godt, at de gæster, vi kan trække til, når vi fx laver en ’Mesterværker-udstilling’, de lægger også nogle penge hos det lokale erhvervsliv. Så på den måde kan man sige, at hvis erhvervslivet kan være med til at gøre os bedre, så får de det omvendt også bedre. Der er masser af synergier,” siger Lisette Vind Ebbesen.