Vandet ved Skagen

Turismeforsker: Skagen har hånden fyldt med trumfer

12/18/2019René Zeeberg
Foto: Turisthus Nord

Skagen har nogle af landets mest tilfredse gæster. Det viser den nyeste gæstetilfredshedsanalyse, som Turisthus Nord har fået gennemført. Vi har spurgt turismeforsker Peter Kvistgaard om, hvad han ser af årsager til, at Skagen igen og igen høster de fine gæsteanmeldelser.

”Hvis du ser på Skagen, så er der en kerne, og der er fire ting, der stråler ud af den kerne,” siger Peter Kvistgaard, der er turisme- og oplevelsesforsker ved Aalborg Universitet:

”Der er en kerne af stedsånd, noget ’uforandrethed’ som er et stærkt brand, og som folk praler lidt med. Folk kan godt lide at sige; ’Vi har været på Skagen …’.

Det er en styrke, at der er den her konstant, som stråler ud over tid, uanset om det er i 1880 eller 2019, så er der en fornemmelse af ’noget’ som bare er konstant,” siger han.

4 helt specielle faktorer

Ud fra kernen af stedsånden er der især fire faktorer, som Peter Kvistgaard fremhæver ved Skagen:

”For det første er der det ’mytiske’ ved Skagen, altså det her helt særlige lys i Skagen. Det er man god til at fortælle om og tiltrække gæster med,” forklarer han.

”For det andet er Skagen også begunstiget af, at der er hav hele vejen rundt om byen, og så er der en levende havn med masser af atmosfære. Du har både den rekreative havn med alle oplevelserne og den arbejdende erhvervshavn lige ved siden af. Det er et stort plus, for det er en fed kulisse at i sidde og nyde sin ferie i.”

Endelig peger turismeforskeren peger på, at Skagen er unik og at byen ligger afsides:

”For det tredje: Uanset hvad man forsøger rundt omkring, så kan man ikke kopiere Skagen. Du kan opføre Skagens-huse andre steder, men det bliver bare ikke rigtigt Skagen af den grund. Der er noget, der smager af noget ægte i Skagen, og det giver troværdighed. Og endelig for det fjerde, så er det stadig lidt besværligt at man skal ’helt op’ til Skagen. Det er faktisk en positiv ting set med turismebriller,” siger Peter Kvistgaard.

”Jeg mener, at de fire ting rundt om kernen af ’konstanthed’, forklarer, hvorfor Skagen år efter år kan hale den hjem på den højeste gæstetilfredshed. Så selv om der er alle mulige tendenser, så har Skagen den her konstanthed over sig, som gør, at folk bliver ved med at sige, at ’jeg skal til Skagen’ og jeg kommer solbrændt hjem, næsten uanset hvad.”