Ulla Mosich - 1

”Vi kan slet ikke undvære den lokale forankring… ”

9/25/2019René Zeeberg
Foto: Michael Madsen

Ulla Mosich, formand for Turisthus Nord, ser frem til de muligheder, som et øget samarbejde med Aalborg, Brønderslev og Læsø åbner for. Men selv om der skal samarbejdes på tværs af kommunegrænser, bliver det ikke mindre vigtigt med den lokale forankring.

”Vi kan tale med én fælles og stærk stemme, og Turisthus Nord giver en stemme til alle erhvervsvirksomheder – også de mindre og mellemstore. Det er vigtigt, fordi vi dermed også sikrer, at der kan sættes handling bag de strategiske retninger. Det er et kendt faktum, at en strategi uden handling forbliver ønsketænkning, men netop fordi Turisthus Nord har så stærk en tilslutning med 330 medlemmer, er vi i høj grad med til at sikre den lokale forankring af turismen i Skagen, Frederikshavn og Sæby. Det kan vi i min optik slet ikke undvære.”

Ordene kommer fra Ulla Mosich, formand for Turisthus Nord og indehaver af Aalbæk Gl. Kro og Badehotel.

Hun er en stor fortaler for, at man i en tid, hvor der er løbende fokus på centralisering og samarbejder på tværs af kommunegrænser, husker at prioritere det tætte samarbejde med de lokale virksomheder. Det er nemlig den lokale forankring, der i høj grad sikrer den helt særlige kvalitet i arbejdet med at markedsføre destinationen.

”Hvis vi ikke havde det stærke lokale kendskab, kunne vi umuligt være lige så gode værter for vores mange gæster. Vi tager imod 100.000 gæster på vores tre helårsåbne turistbureauer og mere end 60.000 krydstogtgæster lægger årligt vejen forbi. Samtidig er vi begunstiget af et hav af pressebesøg fra ind- og udland. Det er det dybe lokale kendskab hos Turisthus Nord, som gør os i stand til at vise journalisterne alle de små perler, som giver den gode artikel,” siger hun.

Markedsføring og helårsturisme

I en travl hverdag kan det måske være svært at følge med i, hvor mange aktiviteter der bliver sat i søen i Turisthus Nord. Men Ulla Mosich fremhæver i særlig grad arbejdet med helårsturismen, turistinformationen og markedsføringen som afgørende for at fortsætte den konstruktive udvikling.

”I virkeligheden er der jo 1.000 gode grunde til, at jeg mener, at det er vigtigt, at man som virksomhed er med i fællesskabet,” siger hun.

”Turisthus Nord bruger årligt 2,2 millioner kr. på at trække gæster til vores skønne område. Hertil kommer, at Turisthus Nord kan understøtte vores medlemmer i deres digitale- og trykte markedsføring, således at vi bliver mere effektive og når længere ud. Turisthus Nord sørger også for information til gæsterne, når de er i området; bl.a. producerer vi årligt 252.000 stk. lokale byguider samt ugentlige arrangementsoversigter, vi driver fysiske og digitale turistinformationer over hele destinationen, og har et guidekorps bestående af 44 certificerede guider. Derudover er vi involveret i et utal af arrangementer; fra Skagen Maraton til Roséløbet, EM i håndbold og Beerwalk i Frederikshavn, lystfiskeri og kløverstier i Sæby. Vi afholder en rækker kurser indenfor eks. førstehjælp, mersalg og service. Men måske vigtigst af alt, så skaber vi dialog mellem medlemmerne, bl.a. når vi arrangerer destinationscafeer og koordinerer turismeudviklingen,” siger Ulla Mosich

Særligt arbejdet i Turisthus Nord med at skabe helårsturisme er på det seneste blevet højaktuelt, efter der i juli blev rejst lokal kritik af omfanget af gæster i Skagen.

”Jeg vil gerne slå fast, at vi på ingen måde er på vej mod ’Venedig-tilstande’ – og vi har i Turisthus Nord længe arbejdet med netop at styrke skulder- og vintersæson, sådan at vores gæster opdager, at vi er værd at rejse efter hele året. Vores markedsføringstryk ligger primært udenfor industriferien, og aktiviteter som tiltrækning af flere vinterbadere, mountainbikere og lystfiskere, de såkaldte ’speciel interest groups’, spiller en væsentlig rolle i vores kommunikation. Det er min erfaring, at vi er kommet ganske langt i det arbejde, for jeg kan se, at vores bookinger uden for højsæsonen vokser, og udviklingen har taget fart inden for de seneste 4-5 år,” siger Ulla Mosich.

”Da jeg begyndte i branchen, gik vi og ventede på, at det skulle blive skolernes sommerferie, og så arbejdede vi som svin i seks uger, og så gik vi i vinterhi i august. Sådan er det jo slet ikke længere. Hvis man for eksempel ser på hotelovernatningerne i Frederikshavn Kommune, så forholder det sig sådan, at 68% af gæsterne kommer i sommerhalvåret, men det betyder også, at hele 32% kommer i vinterhalvåret. Og det er en positiv udvikling for vores kapacitetsudnyttelse,” siger Ulla Mosich.

”I dag er det sådan, at alle butikker, restauranter, attraktioner, hoteller, kroer, sommerhusudlejere og campingpladser er opmærksomme på, at folk skal komme her hele året. Netop helårsturismen vil også betyde flere heltidsansatte, flere skatteindtægter og i sidste ende de levende byer, som vi og vores gæster sætter så stor pris på. ”

Udsigt til samarbejder  

Netop den lokale forankring er vigtig at holde fast i, mener Ulla Mosich, nu hvor skelettet for et fremtidigt samarbejde mellem Frederikshavn, Brønderslev, Læsø og Aalborg begynder at tegne sig.

”Vi har med 330 medlemmer en stor og stærk samlet stemme, og vi har derfor også en stor og vigtig rolle at spille i det kommende, nye destinationsselskab. For eksempel når der skal besættes pladser i en ny bestyrelse, hvor jeg tænker, at erhvervet også får pladser. Jeg glæder mig over, at vores borgmester ønsker sig et nyt, ’fladt’ selskab, hvor der også fremover vil være en stærk fokus på netop den lokale indsats,” siger Ulla Mosich.

”Jeg er sikker på, at vi kan få en masse godt ud af et tættere samarbejde med vores kolleger i de tre nabokommuner, og i øvrigt ser jeg også muligheder i, at vi kan indgå ad hoc-samarbejder med de andre nye, nordjyske destinationsselskaber,” fortæller formanden.

”Vi har jo i mange år arbejdet sammen med turistforeningerne i Hjørring Kommune i Toppen af Danmark omkring produktudvikling og markedsføring – vi kender vores naboer godt, og har erfaring for, at man kan nå rigtig langt i samarbejde med andre destinationer med sammenfaldende interesser,” siger Ulla Mosich.

”Samtidig er jeg overbevist om, at de mange kompetencer og den ekspertise, som der i dag findes i Turisthus Nord, kan gøre stor gavn i det nye selskab. Vi har en dygtig organisation, som besidder vigtig specialviden og kompetencer, og det skal vi byde ind med. Det vil i min optik også være med til at sikre netop den lokale forankring, når vi i årene fremover skal samarbejde på tværs.”